Aankomen, makkelijk of een drama?

Dus jij bent een van die mensen die erg moeilijk in gewicht kan aankomen?
Er wordt zoveel gesproken over afslanken, je kan geen blad openslaan zonder dat je er wel iets over kunt lezen.
Maar hoe zit het eigenlijk met die groep die problemen hebben met een kilo aankomen?

Is aankomen net zo moeilijk als afslanken?
Het is zelfs zo dat afslanken stukken makkelijker is dan aankomen. Met afslanken kun je wel een kilo per week kwijt raken. Met aankomen duurt het soms twee tot drie weken voordat er eindelijk een kilo bijzit en zie die dan nog maar eens vast te houden.

Heeft het met je stofwisseling te maken?
Ja in vele gevallen wel. Een snelle stofwisseling kun je herkennen aan verschillende kenmerken:
– Vaak warm hebben
– Regelmatige (dagelijkse) ontlasting
– Vaker honger hebben
– Slank blijven, ook met regelmatig eten
– Je voelt je vaak actief

Bij een langzame stofwisseling heb je de tegenovergestelde kenmerken.
– Koud hebben
– Je voelt je traag/futloos
– Je gaat moeilijk naar het toilet
– Als je veel eet kom je ook snel in gewicht aan

Hoe kom je dan in gewicht aan?
Het is van belang dat je met regelmaat gaat eten. Je houdt een eetpatroon aan.
Ook hier (net als bij afslanken) is het beter om je voeding over de gehele dag te verspreiden.
Liever 6 maaltijden per dag dan 3 grote zonder tussendoortjes.
Dit eetpatroon zie je terugkomen bij elke Lifestyle of eetwijzers.
Denk je nou bij jezelf, ik wil aankomen dus ik ga veel dingen met een hoog vetgehalte eten en hele rollen met koekjes naar binnen werken.. Niet doen! Het is zelfs gevaarlijk voor iemand die sterk vermagerd is om zoveel vetten te nuttigen.
Voeding die veel vetten bevatten zijn voor iedereen ongezond.

Wat is mijn eetgedrag?
Als je wilt aankomen zul je kunnen kijken wat je eetgedrag is gedurende de week. Schrijf op (eerlijk zijn tegen jezelf) wat je zoal eet.
Kom je niet aan doordat je misschien de verkeerde voeding tot je neemt of misschien eet je wel te weinig.
Ook stress en spanningen in diverse vormen kunnen tot gewichtsverlies leiden.
Met de sporttrainer of de diëtiste kun je daar je waar nodig is je eetgedrag aanpassen.

Hoe belangrijk is sport met aankomen?
Sporten is essentieel at betreft aankomen.
Door kracht training ontwikkel je spiermassa waardoor je in gewicht zult aankomen.
We weten nu allemaal wel dat spieren zwaarder wegen dan vet.
Om je spieren te behouden zorg je voor voldoende eiwit toename. Dit is belangrijk voor het herstel van de spieren en zo bouw je het spierweefsel sneller op.

Ik heb op een forum over afvallen een formule gevonden waarbij je de energie behoefte kunt berekenen.
Hoeveel energie heeft je lichaam nu daadwerkelijk nodig op een dag?
Deze formule wordt onder andere gebruikt door diëtisten, atleten en bodybuilders en het geeft een redelijk betrouwbaar beeld.

Energie behoefte berekenen:

Kies je activiteits factor.
Selecteer hieronder het getal dat past bij jouw sportgewoontes.
Dit getal heb je nodig in de formule.

– 1,2 sport nooit, kantoorbaan
– 1,375 sport licht, 1 tot 3 dagen per week
– 1,55 sport gemiddeld, 3 tot 5 dagen per week
– 1,9 sport hard en fysieke baan zoals sportinstructeur, 7 dagen per week en soms 2 keer per dag

Formule voor mannen:
66 + (13,7 gewicht in kg) + 5 x lengte in cm – 6,8 x leeftijd in jaren.
Vermenigvuldig de uitkomst met je activiteits factor.
Om aan te komen doe je 15% bovenop het totale aantal nodige calorieën.

Formule voor vrouwen:
655 + 9,6 (gewicht in kg) + 1,8 x lengte in cm – 4,7 x leeftijd in jaren.
Vermenigvuldig de uitkomst met je activiteits factor.
Om aan te komen doe je 15% bovenop het totale aantal nodige calorieën.

Voorbeeld:
Vrouw van 25 jaar, 170cm lang, 60 kilo in gewicht. Zij heeft een kantoorbaan en gaat
2 x per week naar de sportschool.
655 + 9,6 x 60 = 576 + 1,8 x 170 = 306 – 4,7 x 25 = 117,5 = 1655 x 1.375 = 2275.
15% van 2275 = 2275:100×15=341 2275 + 341 = 2610 kcal per dag.

Tips:
– Eet geen voedsel met een hoog vetgehalte. Dat remt je eetlust. Je kunt beter 6 maal per dag eten dan 3 grote maaltijden op een dag.
– Zuur in een gerecht stimuleren je eetlust.
– Bouillon voor je warme maaltijd kan je trek op gang brengen.
– Probeer zo vaak mogelijk op dezelfde tijden te gaan eten zodat het uiteindelijk vanzelf gaat.
– Schrijf op wat je eet en wees eerlijk tegen jezelf.
– Verander je eetgedrag.

Goede tussendoortjes zijn:
Ontbijtkoek, boterham met pindakaas of pannenkoeken.
Ook jam, honing en appelstroop kun je eten.
Hou je tussendoortjes wel beperkt.

Tot slot geldt ook bij het aankomen:

OPGEVEN IS GEEN OPTIE want ook aankomen kost tijd!

Bedankt voor het lezen en een hele fijne avond.

 Tot de volgende Love Beauty Life!

Liefs Joli xxx…

Volg mij op Bloglovin en ontvang de update elke dag in je inbox. Registreren is gratis: http://www.bloglovin.com/blog/4114982/love-beauty-life

Email: LoveBeautyLife2@gmail.com
Blog: http://LoveBeautyLife2.blogspot.nl
Facebook: http://nl-nl.facebook.com/pages/Love-Beauty-Life/356095191143230
Twitter: https://twitter.com/Joli_7
Gym: www.PetresGym.nl

Natuurlijk blijft het voor velen een  groot gevecht om aan te komen.
Op dat vlak zijn dit soort tips nauwelijks nog van toepassing en die personen zullen dan onder begeleiding worden gehouden voor hun gewichtstoename.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s