Groene Smoothies.

wpid-20130603_120725.jpg

 

Love Beauty Life Style

 

Het is de hype van dit moment, de Groene Smoothie!
Maar wat is het nu precies en hoe maak je ze? Ik geef wat tips voor het gebruik van de groene smoothies want je kunt ze niet zomaar gaan maken en drinken. Er zit wel een soort patroon in het gebruik ervan en wat je wel en niet kan blenden.

Wat zijn groene smoothies?
De naam zegt het al, groene -smoothie. Bijna alle groene groente daar maak je je smoothie mee. Je gebruikt alleen bladgroente die je om je vinger kan wikkelen. Alle harde groene groentes die gebruik je niet. Ik zelf gebruik geen rauwe broccoli omdat deze groente kan gaan schiften als het met fruit wordt vermengd.
Verder gebruik je in je groene smoothie fruit. Het fruit zorgt voor de zoete smaak. Een banaan in je smoothie zorgt ervoor dat je smoothie lekker romig is.
Je kunt eindeloos combineren met deze smoothies. Ik zelf ben er echt verslaafd aan. Elke dag drink ik mijn liter groene smoothie en gebruik het zelfs als maaltijdvervanger in de ochtend.

Waarom zijn de groene smoothies zo gezond?
Dat komt doordat je de aanbevolen dagelijkse groente en fruit erin vermengd. Je pakt 400gram groene groente en 2 stuks fruit en dat blend je tot je de gewenste dikte hebt van je smoothie. Meestal gaan er wel 2 glazen water bij anders is het nog te dik om te drinken. In één portie heb je al je vitamines voor die dag binnen. Dat betekent natuurlijk niet dat je niets meer hoeft te eten want een smoothie is meer een aanvulling op je voeding.
Het is ideaal voor mensen die moeite hebben om hun dagelijkse groente binnen te krijgen. Met 2 tot 3 glazen smoothie per dag zit je al aardig op de goede weg.

Kan iedereen beginnen met groene smoothies?
In principe kan iedereen beginnen maar lees je wel eerst heel goed in voordat je eraan begint. Zo moet je weten dat spinazie een stof bij zich draagt dat zelf giftig kan zijn. Je kan dus niet ineens 4 dagen achterelkaar een smoothie met spinazie drinken. De afwisseling is erg belangrijk.
Ook is het rustig opbouwen van het drinken van deze smoothies erg belangrijk.
Je begint eerst met 1 glas per dag en met 50 tot 75gram groente en 1stuks fruit en dat bouw je steeds verder op. Tot een paar glazen per dag en zelfs met diverse Raw food. (Raw food wordt binnenkort in een uitgebreid artikel besproken)
Zo kun jij je smoothie helemaal naar je eigen smaak en benodigdheden maken.
Ik drink mijn smoothie het liefst in de ochtend als vervangend ontbijt. Omdat ik extra vezels en eiwitten toevoeg heb ik een goed en gezond ontbijt wat ik makkelijk wegdrink en ik ben voor de eerste paar uur goed verzadigd. Geen hongergevoel en lekkere trek meer.

Chia Zaad

Chia Zaad

Recept voor de beginnende groene smoothie drinker:

Sla. (geen ijsbergsla)
1 ananas
Water

Je begint dit rustig op te bouwen tot meer groen en wat divers in fruit.

Recept voor de beginnend-af drinker:

100 gram andijvie
2 mango’s
Water naar behoefte

Wat doen deze groene smoothies met je gezondheid? En merk je er eigenlijk wel iets van?
Door de toevoeging van de groente is het natuurlijk erg gezond voor je. Wij mensen zijn het eigenlijk helemaal niet gewend om onze groentes rauw te eten. Door het lange koken zijn de belangrijke vitamines eigenlijk al verdwenen op het moment dat je het op je bord schept. Dus met je groene smoothie krijg je een grote hoeveelheid vitamines binnen waar je lichaam wel even aan moet wennen. Je darmen kunnen opspelen maar dat is na kort gebruik al weer helemaal rustig. Je huid ziet er mooi uit, geen pukkeltjes meer en je bent vitaal en uitgerust. Ik zelf merk het aan mijn energie. Ik heb energie voor 10! Ook werkt het met bepaalde ingrediënten detoxerend of antioxiderend. Het is maar net wat jij in je smoothie stopt en waar jouw lichaam behoefte aan heeft.

wpid-20130603_120929.jpgFrambozen

Tip!
Als je biologische groente en fruit koopt kun je meestal het gehele product gebruiken. Voorbeeld: Bij biologische aardbeien hoef je het kroontje er niet uit te halen. Bij niet-biologische aardbeien zou je ze eerst moeten wassen en tevens het kroontje moeten verwijderen.
Ik was uiteraard alle groenten en fruit eerst voordat ik ze in de blender stop.

Zijn alle groentes eetbaar in een smoothie?
Nee zeker niet. Het is erg belangrijk dat je weet wat eet.
Bladgroentes (de groene groentes die je om je vinger kunt wikkelen) zijn uitermate goed met fruit te combineren
omdat ze geen zetmeel bevatten. Dit is de reden waarom je geen last van een opgeblazen
gevoel of flatulentie krijgt na het drinken van een smoothie. Andere groentes zoals bijvoorbeeld
bloemkool of bietjes bevatten wel deze koolhydraten en zijn daarom minder goed te
combineren met fruit.

wpid-20130603_120902.jpgBlauwe bessen

Mijn favoriete smoothie op dit moment:

Bleekselderij met bessen en frambozen smoothie!

wpid-20130603_121511.jpg

Hoe te maken? Hier het recept. (gevorderde smoothie drinker)

* 5 stengels bleekselderij
* Handje frambozen
* Handje blauwe bessen
* 1 eetlepel chia zaad
* 1 eetlepel gebroken lijnzaad
* 1/2 mango
* 2 glazen water (indien nodig)
* 1 eetlepel yoghurt. (mag ook met een smaakje zijn. Let wel op de suikers)
Alles in de blender en goed laten blenden.

Eet smakelijk!

wpid-20130603_120658.jpg

wpid-20130603_121551.jpg

wpid-20130604_153526.jpgAlles verpakt om op het werk klaar te maken. Mijn food on the go!

 

Bedankt voor het lezen en tot een volgende,

 

 

Love Beauty Life Style

 

Liefs Joli xxx…

Volg je mij ook op blogloving? LOVE BEAUTY LIFE STYLE

Email: LoveBeautyLifeStyle@gmail.com

Twitter: @Joli_7

FaceBook: LoveBeautyLifeStyle

 

2 Reacties op “Groene Smoothies.

Geef een reactie

